Παρασκευή, Ιουνίου 05, 2009

Ο Μανώλης Χειλαδάκης και η έκτη τάξη Μουρεσίου Μαγνησίας με ένα φορητό υπολογιστή ανά μαθητή


Ένας φορητός υπολογιστής laptop για κάθε παιδί στο Δημοτικό Μουρεσίου Μαγνησίας
"Κάθε μαθητής διαθέτει laptop και έχει τα βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή. Ανοίγει τον υπολογιστή του, διαβάζει το μάθημά του και κάνει τις εργασίες του σε ένα έγγραφο. Όταν έρθει στην τάξη, στέλνει την εργασία του στον υπολογιστή μου."

Στο ξεκίνημα του 2009 η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα δοκίμασε μερικές ευχάριστες εκπλήξεις, όταν είδε κάποιους πρωτοπόρους εκπαιδευτικούς να αναλαμβάνουν θετικές πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό της δουλειάς τους. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν οι διευθυντές των σχολείων στα οποία εγκαταστάθηκαν διαδραστικοί πίνακες (με πιο γνωστό το 8ο Δημοτικό Χίου που εξοπλίστηκε πλήρως), καθώς και ο δάσκαλος της έκτης τάξης του 2ου Δημοτικού Μουρεσίου Μαγνησίας, Μανώλης Χειλαδάκης. Ο κος Χειλαδάκης με τους μαθητές του προχώρησαν σε ένα πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα εγχείρημα: αγόρασαν φορητούς υπολογιστές για όλους τους μαθητές της τάξης και τους ενέταξαν στην καθημερινή εκπαιδευτική τους ρουτίνα.

Συναντήσαμε τον κο Χειλαδάκη στο 5ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο της Σύρου, όπου κλήθηκε για να περιγράψει το εγχείρημά του στην εκπαιδευτική κοινότητα. Από τον Ιανουάριο, που ξεκίνησε το εγχείρημα, μέχρι το Μάιο, ο κος Χειλαδάκης έχει παραχωρήσει συνεντεύξεις σε διάφορα μέσα μεγάλης εμβέλειας (π.χ. Ελευθεροτυπία, τηλεόραση του Alpha και του Ant1), ενώ σε συνεργασία με τους μαθητές του ξεκίνησε ένα ιστολόγιο με τίτλο «Ψηφιακή Τάξη».


E.E.:
Θα θέλατε να μας δώσετε λίγα στοιχεία για τον εαυτό σας;

Μ.Χ.: Γεννήθηκα στη Σπάρτη το 1964 από πατέρα Χανιώτη και μάνα Μανιάτισσα. Έφυγα το 1982, μετά το Λύκειο, για σπουδές στο Ηράκλειο. Άρχισα να διδάσκω το 1986, μετά τον στρατό. Εκτός από δάσκαλος έχω κάνει και πολλές άλλες δουλειές.


E.E.:
Ποιες είναι οι συνθήκες στο σχολείο που διδάσκετε; Είναι επαρκώς εξοπλισμένο; Έχει πολλούς μαθητές;
Ικανοποιούνται οι βασικές διδακτικές ανάγκες;

Μ.Χ.: Φέτος οι συνθήκες ήταν ιδανικές. Το σχολείο είναι καινούριο, διαθέτει ικανοποιητικό εξοπλισμό που διαρκώς βελτιώνεται. Ο αριθμός των μαθητών είναι ιδανικός (13) και το επίπεδο πάνω από το μέτριο.


E.E.: Είσαστε γνωστός στους κύκλους των εκπαιδευτικών όλης της χώρας επειδή φροντίσατε να εξοπλιστούν όλοι οι μαθητές της τάξης σας με φορητό υπολογιστή, ο οποίος χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θα μας εξηγήσετε πως λειτουργεί αυτό; Θα μας περιγράψετε, ας πούμε, τη ρουτίνα ενός μαθητή σας;

Μ.Χ.: Κάθε μαθητής διαθέτει laptop και έχει τα βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή. Ανοίγει τον υπολογιστή του, διαβάζει το μάθημά του και κάνει τις εργασίες του σε ένα έγγραφο. Όταν έρθει στην τάξη, στέλνει την εργασία του στον υπολογιστή μου. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος αξιοποιείται το ίντερνετ και πολυμέσα, αν υπάρχουν. Χρησιμοποιούμε το OneNote για σημειώσεις.

Ένας φορητός υπολογιστής laptop για κάθε παιδί στο Δημοτικό Μουρεσίου Μαγνησίας
"Έχω βαρεθεί να διαβάζω για «…έρευνες που έγιναν στο εξωτερικό…» και θέλω να κάνω κι εγώ κάτι.", μας λέει ο κος Χειλαδάκης. "Η διευθύντρια του σχολείου κα Πολυξένη Μήτσιου και ο Σχολικός Σύμβουλος κος Κυριαζής Πόρποδας αγκάλιασαν την ιδέα και βοηθούν με κάθε τρόπο. Οι γονείς ήταν στην αρχή διστακτικοί, μετά από μια συζήτηση πείστηκαν και βοήθησαν κι αυτοί με τον τρόπο τους."

E.E.: Πως προέκυψε η ιδέα για εξοπλισμό όλων των μαθητών με φορητούς υπολογιστές; Σε ποιον ανήκει η πρωτοβουλία; Ποιοι την υποστήριξαν και ποιοι ήταν διστακτικοί; 

Μ.Χ.: Η ιδέα για τον εξοπλισμό των μαθητών με φορητό υπολογιστή είναι παλιά. Είχε υλοποιηθεί μόνο πειραματικά σε λίγα σχολεία πλούσιων χωρών λόγω κόστους. Η οικονομική κρίση έριξε τις τιμές σε λογικά επίπεδα και μπορέσαμε κι εμείς να κάνουμε το ίδιο. Έχω βαρεθεί να διαβάζω για «…έρευνες που έγιναν στο εξωτερικό…» και θέλω να κάνω κι εγώ κάτι. Η διευθύντρια του σχολείου κα Πολυξένη Μήτσιου και ο Σχολικός Σύμβουλος κος Κυριαζής Πόρποδας αγκάλιασαν την ιδέα και βοηθούν με κάθε τρόπο. Οι γονείς ήταν στην αρχή διστακτικοί, μετά από μια συζήτηση πείστηκαν και βοήθησαν κι αυτοί με τον τρόπο τους.


E.E.:
Πόσος καιρός χρειάστηκε από την πρώτη ιδέα μέχρι να πάρετε τους φορητούς υπολογιστές στα χέρια σας; Ποια εμπόδια συναντήσατε και πως ξεπεράστηκαν; Ποιοι σας βοήθησαν και με ποιο τρόπο;

Μ.Χ.: Από την 2η εβδομάδα του Δεκεμβρίου που έγινε η πρώτη συζήτηση με τα παιδιά έως την 22α Ιανουαρίου που παραλάβαμε τους υπολογιστές πέρασαν 6 εβδομάδες. Μετά την έγκριση του Δημάρχου κου Λεβέντη το μόνο «εμπόδιο» ήταν η διαδικασία έγκρισης κονδυλίων του Δήμου Μουρεσίου. Η συμπαράσταση του Δημάρχου ήταν άμεση και συνεχής. Ταυτόχρονα όλοι οι γονείς συνέβαλαν με κάθε τρόπο.


E.E.:
Ας φτάσουμε στο σημείο που παραλαμβάνετε τους φορητούς. Τι κάνατε μετά; Διαβάζουμε στο ιστολόγιό της τάξης ότι υπήρξαν τεχνικές δυσκολίες. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες; Τις αντιμετωπίσατε μόνος σας;

Μ.Χ.: Από την ώρα της παραλαβής άρχισε ένας αγώνας για την ταχύτερη προσαρμογή των υπολογιστών στην καθημερινότητα της τάξης. Η ταχύτητα των υπολογιστών ήταν απογοητευτική. Τα παιδιά δεν έχουν υπομονή και κάνουν κλικ συνεχώς με αποτέλεσμα κάθε ενέργεια να καθυστερεί απαράδεκτα. Έγινε μια προσπάθεια για ανοιχτό λογισμικό αλλά δεν προχώρησε λόγω άγνοιας δικής μου και αδιαφορίας του Πανεπιστημίου και της κοινότητας Ανοιχτού Λογισμικού. Η τάξη μου είναι έκτη και έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα τους υπολογιστές για να βγει η ύλη. Μετά από 4 ημέρες αναμονή στράφηκα στη Microsoft. Απίστευτη διαφορά: μέσα σε δύο μέρες είχα windows 7 beta, Office 2007 pro και One Note δωρεάν. Όταν αργότερα ζήτησα winXP τα είχα πάλι αμέσως. Και δεν είμαστε κάποιο μεγάλο σχολείο από το οποίο θα έχουν άμεσα οφέλη! Εγκατέστησα τα win7 και η τάξη επανήλθε. Η προσαρμογή των παιδιών προχωρούσε κανονικά. Όλα τα παιδιά έμεναν στο Ολοήμερο για να κάνουμε έξτρα μάθημα στους υπολογιστές. Μερικά παιδιά συνάντησαν δυσκολίες με τα Αγγλικά μενού των win7 και έτσι τους έβαλα winXP. Το πρόβλημα λύθηκε οριστικά με αγορά από το σχολείο 1Gb μνήμης για κάθε υπολογιστή και επαναφορά των Vista της αρχικής εγκατάστασης. Χρειάστηκε ένας μήνας για να γίνουν όλα αυτά και ταυτόχρονα δοκιμάστηκαν διάφοροι τύποι δικτύου. Καταλήξαμε σε ενσύρματο δίκτυο παρά τα προβλήματα που δημιουργούν τα καλώδια. Τα χρήματα που χρειάστηκαν για τον εξοπλισμό (συσκευές δικτύου, καλώδια, πολύμπριζα κλπ) δόθηκαν κυρίως από τα –περιορισμένα- χρήματα του σχολείου. Το Ανήλιο απέχει μιάμιση ώρα από το Βόλο. Αν δεν είχα τις γνώσεις να τα φτιάχνω αυτά χωρίς βοήθεια η «Ψηφιακή τάξη» θα συνέχιζε να είναι ένα όνειρο.

Ο κ Γιώργος Μιχαήλ από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, κατάφερε να έχουμε γρήγορο ίντερνετ με συνεχείς ενοχλήσεις στον ΟΤΕ και διαρκή παρακολούθηση της σύνδεσης μας.


E.E.:
Τι εισηγηθήκατε στο συνέδριο της Σύρου; Θα ενθαρρύνατε τη συνέχιση του πειράματός σας και την υιοθέτηση τέτοιων πρακτικών κι από άλλα σχολεία; Αν ναι, σε τι νομίζετε ότι θα βοηθήσει την εκπαιδευτική διαδικασία;

Μ.Χ.: Στη Σύρο προσπάθησα να δείξω ότι η εισαγωγή του Η/Υ στην καθημερινή διαδικασία της τάξης δεν είναι δύσκολη και δεν αλλάζει το μάθημα που κάνουμε. Λόγω απειρίας απέτυχα να περάσω κάποιο μήνυμα και μάλλον δημιούργησα περισσότερο σκεπτικισμό. Ο υπολογιστής είναι ένα ακόμα μέσο, όπως το βίντεο και το κασετόφωνο, με πολλές νέες δυνατότητες, ειδικά αν έχει και ίντερνετ. Ο δάσκαλος θα το αξιοποιήσει ανάλογα με το μεράκι και τις γνώσεις του. Όμως όταν υπάρχει, η αποδοχή των παιδιών σε κάνει να τον χρησιμοποιείς. Στο σχολείο μας σχεδιάζουμε να ξεκινήσουμε από την Ε τάξη το επόμενο έτος για να υπάρχει προοπτική διετίας.


E.E.:
Στο ιστολόγιό σας αναφέρετε τον όρο «cloud computing”. Τι είναι αυτό και με ποιο τρόπο το αξιοποιείτε στο μάθημά σας;

Μ.Χ.: Cloud computing είναι ένας όρος που αναφέρεται στις δυνατότητες του ίντερνετ. Περιλαμβάνει, ανάλογα με τον ορισμό, όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν στο δίκτυο: κοινωνική δικτύωση, δημοσιογραφία, δημοσίευση φωτογραφιών, γραφή κειμένων κλπ. Οι μαθητές κάνουν γνωστή την προσπάθειά τους μέσω διαδικτύου και ταυτόχρονα μαθαίνουν να παράγουν λόγο. Παίρνουν τα μαθήματα όταν απουσιάζουν μέσω Skype και συνεργάζονται για την εργασία τους κι ας μένουν σε διαφορετικά χωριά!


E.E.:
Υπάρχει η αντίληψη ότι η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή ενθαρρύνει περισσότερο την εργασία κατ’ άτομο. Με βάση τη δική σας εμπειρία, πως επηρεάζεται το κλίμα ομαδικότητας και συνεργασίας μέσα στην τάξη, από τη χρήση των φορητών υπολογιστών.

Μ.Χ.: Αντίθετα από την άποψη των αδαών, η χρήση του υπολογιστή δεν δημιουργεί μοναχικά άτομα. Αν κάποιος είναι μοναχικός βρίσκει διέξοδο από την καθημερινότητα, αν κάποιος είναι κοινωνικός γνωρίζει άτομα από διάφορες χώρες με κοινά ενδιαφέροντα. Τα παιδιά αναγνωρίζουν ανάμεσά τους ειδικούς στο νέο μέσο και στρέφονται σ’ αυτούς για μικροπροβλήματα και πληροφορίες του τύπου πώς κάνω αποστολή κειμένου, πώς τυπώνω μια φωτογραφία, πως βρίσκω ένα αρχείο που έχασα. Ο δάσκαλος δίνει το στίγμα της συνεργασίας μέσα στην τάξη ενθαρρύνοντας ή απαγορεύοντάς την.


E.E.:
Ποια πιστεύετε ότι είναι τα μειονεκτήματα της χρήσης ατομικού μαθητικού υπολογιστή στην εκπαίδευση;

Μ.Χ.: Το βασικό μειονέκτημα είναι η εξάρτηση από την ηλεκτρική ενέργεια. Ο δάσκαλος πρέπει να είναι έτοιμος να κάνει μάθημα χωρίς υπολογιστή κάθε στιγμή. Τα βιβλία σήμερα δεν είναι φτιαγμένα να διαβάζονται στον υπολογιστή και φυσικά δεν εκμεταλλεύονται όλες τις δυνατότητες του μέσου.

Ένας φορητός υπολογιστής laptop για κάθε παιδί στο Δημοτικό Μουρεσίου Μαγνησίας
Ο κος Χειλαδάκης έχει δει τους διαδραστικούς πίνακες στο συνέδριο της Σύρου. "Το κύριο πλεονέκτημα των διαδραστικών πινάκων"¨, μας λέει, "είναι ο χειρισμός ενός υπολογιστή χωρίς πληκτρολόγιο. Με την προσθήκη ενός συστήματος τηλεχειρισμού δίνει τη δυνατότητα στο δάσκαλο να καλεί και να παρουσιάζει σε κάθε πίνακα την πληροφορία που χρειάζεται ο μαθητής ή η ομάδα που βοηθάει εκείνη τη στιγμή. Το s/w που συνοδεύει τον πίνακα είναι ένα μπόνους που κάνει τη διαφορά για την επιλογή του ενός ή του άλλου μοντέλου."

E.E.: Το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείτε πως το προμηθευόσαστε; Αρκείστε στο ψηφιακό υλικό του παιδαγωγικού ινστιτούτου; Πως επιδρά η χρήση φορητών υπολογιστών στον εμπλουτισμό και την καλύτερη αξιοποίηση του υλικού αυτού;

Μ.Χ.: Φέτος ο στόχος είναι να γίνει το ίδιο μάθημα που γίνεται στην κανονική τάξη και στην ψηφιακή τάξη. Όσο κι αν προκαλεί έκπληξη, η εισαγωγή του υπολογιστή καθυστερεί την διαδικασία του μαθήματος στην τάξη. Έτσι, δεν είναι δυνατόν να γίνει αξιολόγηση εκπαιδευτικών υλικών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν το μάθημα. Δεν πρέπει να προσαρμοστούν μόνο τα παιδιά αλλά και ο δάσκαλος στη νέα τάξη!


E.E.:
Τι λογισμικό αξιοποιείτε στο μάθημα;

Μ.Χ.: Στο μάθημα χρησιμοποιούμε τη σουίτα του Office, Acrobat reader, Google Earth, Firefox, ie8, paint και Media player.


E.E.:
Τον τελευταίο καιρό ακούγονται διάφορες προτάσεις για την αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση (π.χ. διαδραστικός πίνακας, συστήματα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, σχολικά εργαστήρια, κ.α.). Κατά τη γνώμη σας ποιες είναι οι πιο ελκυστικές, δηλαδή αυτές που θα βοηθήσουν με τον πιο ουσιαστικό τρόπο; Πως θα οραματιζόσασταν, δηλαδή, την τάξη του μέλλοντος;

Μ.Χ.: Τα σχολικά εργαστήρια θα αντικατασταθούν στη σημερινή μορφή τους από κατάλληλο λογισμικό στον μαθητικό υπολογιστή. Ο διαδραστικός πίνακας είναι μια αναγκαία εξέλιξη του κλασικού πίνακα στην ψηφιακή τάξη. Η τάξη είναι βασικό στάδιο κοινωνικοποίησης για τα σημερινά παιδιά των οικογενειών με το ένα ή δύο παιδιά. Τα συστήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχουν έννοια σε ώριμα άτομα που ξέρουν τι ζητούν και σαν συνεργασία μεταξύ τάξεων από διαφορετικά μέρη και χώρες.
Η τάξη του Μέλλοντος διαφέρει από άτομο σε άτομο, λόγω γνώσεων, εμπειρίας και οράματος. Αλλιώς φαντάζεται την τάξη του Μέλλοντος ένας καθηγητής Πανεπιστημίου, ένας εκπαιδευτικός στην Ευρώπη, στην Κίνα, στην Αφρική και το Αφγανιστάν. Το δικό μου όραμα περιλαμβάνει την ομάδα που λέμε τάξη. Μια τάξη 10-16 μαθητών, κατάλληλα εξοπλισμένη (υπολογιστές, διαδραστικούς πίνακες, ίντερνετ), ώστε να αποτελεί «μπαλκόνι με θέα τον κόσμο» 


E.E.:
Ένας διαδραστικός πίνακας θα είχε θέση στην τάξη σας; Πως θα σκεφτόσασταν να τον αξιοποιήσετε;

Μ.Χ.: Αν μπορούσα κάθε τοίχος της αίθουσας θα ήταν ένας διαδραστικός πίνακας, κάνοντας τον μαθητή κέντρο της τάξης, στην περιστρεφόμενη καρέκλα του, μοιράζοντας την πληροφορία σε διάφορα επίπεδα και δίνοντας του την δυνατότητα για εντυπωσιακές παρουσιάσεις.


E.E.:
Στο περιθώριο του συνεδρίου της Σύρου είχατε την ευκαιρία να δείτε από κοντά ένα διαδραστικό πίνακα SMART Board. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας; Τι σας κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον;

Μ.Χ.: Το κύριο πλεονέκτημα των διαδραστικών πινάκων είναι ο χειρισμός ενός υπολογιστή χωρίς πληκτρολόγιο. Με την προσθήκη ενός συστήματος τηλεχειρισμού δίνει τη δυνατότητα στο δάσκαλο να καλεί και να παρουσιάζει σε κάθε πίνακα την πληροφορία που χρειάζεται ο μαθητής ή η ομάδα που βοηθάει εκείνη τη στιγμή. Το s/w που συνοδεύει τον πίνακα είναι ένα μπόνους που κάνει τη διαφορά για την επιλογή του ενός ή του άλλου μοντέλου.


E.E.:
Η είσοδος των νέων ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση είναι λογικό να δημιουργήσει προβλήματα στους συναδέλφους σας που δεν είναι εξοικειωμένοι με τη σύγχρονη τεχνολογία. Ορισμένες φορές, μάλιστα, απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις (όπως στην περίπτωσή του εγχειρήματός σας). Πως θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα;

Μ.Χ.: Από τη στιγμή που σταθεροποιήθηκε το software τα προβλήματα μειώθηκαν σε αποδεκτό επίπεδο. Η προσθήκη ενός έξτρα υπολογιστή έλυσε το πρόβλημα της αστοχίας υλικού ή s/w (ιός). Η ταχύτατη υιοθέτηση των τεχνολογιών από τους μαθητές τους κάνει ικανούς να λύνουν τα απλά προβλήματα του υπολογιστή τους ταχύτερα από τον εκπαιδευτικό! Παρόλ’ αυτά η υποστήριξη της ψηφιακής τάξης είναι απαιτητική. Η σταδιακή εισαγωγή της τεχνολογίας -πρώτα ο υπολογιστής της τάξης, με ή χωρίς διαδραστικό πίνακα, έπειτα υπολογιστής για κάθε μαθητή- θα βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να εξοικειωθεί με το νέο μέσο. Σε κάθε περίπτωση ένας τεχνικός ανά σχολείο ή ανά 300 μαθητές είναι απαραίτητος τα πρώτα χρόνια.


E.E.:
Φαίνεται ότι στο μάθημά σας επωφελείστε από τον παγκόσμιο ιστό. Ποια είναι τα κύρια πλεονεκτήματα που αποκομίζετε ως δάσκαλος από αυτόν;

Μ.Χ.: Το ίντερνετ κάνει πράξη την τάξη κύτταρο και συνέχεια της κοινωνίας. Οι εικόνες που φέρνει στην τάξη κάνουν τα παιδιά να βρίσκονται μέσα στο μέρος, στο λαό, στην εποχή που παρουσιάζουμε.


E.E.:
Στο ιστολόγιο της τάξης διαβάζουμε τις εντυπώσεις των παιδιών. Ήταν δική τους ή δική σας ιδέα αυτή η ενέργεια; Πως την αντιμετώπισαν τα παιδιά; Λειτούργησε θετικά;

Μ.Χ.: Το ιστολόγιο είναι ο μόνος τρόπος που σκέφτηκα για μια δημόσια αποτίμηση της εργασίας που έγινε στην τάξη μας. Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν στην αρχή. Στη συνέχεια η δημοσιότητα και ο τίτλος του συγγραφέα βοήθησαν να διατηρηθεί ο ενθουσιασμός. Μετά το Πάσχα έγινε αγγαρεία, ειδικά με το πρόβλημα που έχω στην ενημέρωση του blog. Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι τα παιδιά έμαθαν να γράφουν κείμενα άξια για δημοσίευση και κάποια θα συνεχίσουν να γράφουν και μετά το τέλος της χρονιάς.


E.E.:
Υπάρχουν κίνδυνοι από τη χρήση του παγκόσμιου ιστού μέσα στην τάξη; Ποιοι πιστεύετε ότι είναι αυτοί; Μπορούν να αντιμετωπιστούν;

Μ.Χ.: Ο βασικός κίνδυνος είναι η διάσπαση της προσοχής και η χρήση του για παιχνίδι. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο φιλτράρει αποτελεσματικά το περιεχόμενο των ιστοσελίδων χωρίς να το παρακάνει. Στο σπίτι τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα. Η συζήτηση με τα παιδιά και τους γονείς, η παρουσίαση των κινδύνων και η ενίσχυση της επιφυλακτικότητας των παιδιών νομίζω ότι είναι η καλύτερη λύση. Πάντα ήμουν αντίθετος με κλειδώματα και απαγορεύσεις!


E.E.:
Τα παιδιά πως αντιμετωπίζουν αυτό τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών μέσων; Ο αρχικός ενθουσιασμός που αποτυπώνεται και στο ιστολόγιο της τάξης, σε ποιο βαθμό διατηρείται μέχρι το τέλος της χρονιάς; 

Μ.Χ.: Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι το μάθημα είναι μάθημα και οι εργασίες εργασίες. Το νέο μέσο κάνει τις εργασίες πιο όμορφες και στο μαθητή δίνει τη δυνατότητα για εντυπωσιακές παρουσιάσεις. Αυτό είναι το σημείο που μπορεί να πατήσει ο εκπαιδευτικός για να κρατήσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Και βέβαια η απειλή της επιστροφής στον παλιό τρόπο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν, ύστατη και μόνο, λύση…

Δεν υπάρχουν σχόλια: