Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση είναι λογικό και πρακτικό να πραγματοποιηθεί σταδιακά.
Σε πρώτη φάση απαιτείται η αγορά του κατάλληλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Με τους Η/Υ και την ευρυζωνική σύνδεση να αποτελούν στοιχειώδη υλικά, οι εκπαιδευτικοί μπορούν, ακόμα, να επωφεληθούν από προβολικά (προτζέκτορες), διαδραστικούς πίνακες, λογισμικά εκπαιδευτικού παιχνιδιού, λογισμικά οργάνωσης και διαχείρισης του μαθήματος, κλπ. (βλ. και http://www.smartedu.gr/ ).
Το δεύτερο βήμα αφορά την εγκατάσταση και ρύθμιση αυτών των εργαλείων ώστε να λειτουργήσουν με τον καλλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η εγκατάσταση και ρύθμιση δικτύων και εξειδικευμένων συσκευών δεν είναι καθόλου απλή διαδικασία. Απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις, μπόλικό χρόνο, επιμονή, υπομονή και, αν είναι δυνατό, εμπειρία σε διαχείρηση συστημάτων. Επιπλέον, η βέλτιστη οργάνωση ενός σχολικού εργαστηρίου ή μίας σύγχρονης αίθουσας διδασκαλίας απαιτεί παιδαγωγική ευαισθησία, ενώ ιδιαίτερα χρήσιμες είναι οι γνώσεις παιδαγωγικών και διδακτικής. Κάποιες ρυθμίσεις που φαίνονται καλές ιδέες από τεχνική άποψη, ίσως να μη λειτουργούν και τόσο καλά μέσα στο μάθημα. Άλλες φορές, πάλι, εμφανίζονται μη προφανή πλεονεκτήματα σε τεχνικές που χρησιμοποιούνται σε παιδεία έξω από την εκπαίδευση.
Όταν συναντήσαμε στον παγκόσμιο ιστό το άρθρο "Ο διαδραστικός πίνακας ως εργαλείο μάθησης: Η εμπειρία από τη χρήση του στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλυβίων Θορικού" (που μπορείτε να το βρείτε εδώ), νιώσαμε ευχάριστη έκπληξη. Η χρήση ενός τόσο σύγχρονου εργαλείου όπως ο διαδραστικός πίνακας φαίνεται να συνδιάστηκε με σωστή χρήση των τεχνολογικών μέσων. Θα επισημάνουμε τα στοιχεία που μας εντυπωσίασαν περισσότερο:
- Η χρήση ανοιχτού λογισμικού κατάλληλου για την εκπαίδευση (π.χ. Linux αλλά και λογισμικό που προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας)
- Η οργάνωση του εργαστηρίου με thin clients (σταθμοί εργασίας που στηρίζονται σο κεντρικό μηχάνημα, τον server) λύνει πολλά προβλήματα και περιγράφεται με σαφήνεια το πλεονέκτημα της μεθόδου και από εκπαιδευτικής σκοπιάς.
- Η επισήμανση των κύριων πλεονεκτημάτων του διαδραστικού πίνακα.
- Τη δυνατότητα καταγραφής σε video των ενεργειών που πραγματοποιούνται επάνω στον πίνακα.
- Η δημιουργία σελίδων που παρέχει το πλεονέκτημα χρήσης πολλών ιδεατών πινάκων καθώς το μάθημα προχωράει, με δυνατότητα επιστροφής σε προηγούμενους πίνακες.
- Η δυνατότητα προετοιμασίας του μαθήματος με κατασκευή υλικού από τον εκπαιδευτικό.
- Η ανετη χρήση εικόνων, ήχων και video και άλλων πολυμέσων με αλληλεπιδραστικό τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου