Ένας διαδραστικός πίνακας είναι μία συσκευή στο μέγεθος ενός παραδοσιακού μαυροπίνακα, που συνεργάζεται με έναν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή κι ένα Προβολικό (Προτζέκτορα). Οι τρεις αυτές συσκευές συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά εργαλεία του δασκάλου στην τάξη (μαυροπίνακας, προτζέκτορας τύπου overhead, φωτοτυπίες, κλπ.).
Η μετάβαση από τον παραδοσιακό εξοπλισμό της σχολικής τάξης στην τριάδα «Ηλεκτρονικός Υπολογιστής – Μεγεθυντήρας - Διαδραστικός πίνακας» αναμένεται να είναι ανώδυνη. Το όλο σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τον τρόπο που χρησιμοποιείται ο παραδοσιακός σχολικός πίνακας, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να λειτουργήσει και σαν σύστημα παρουσιάσεων. Η εγκατάστασή του σε μία σχολική τάξη είναι απλή, και τόσο ο δάσκαλος όσο και οι μαθητές θα νιώσουν αρκετά άνετα με το νέο εργαλείο, καθώς είναι πολύ εύχρηστο. Μπορεί κανείς να σηκώσει έναν από τους χρωματιστούς μαρκαδόρους που υπάρχουν στη βάση του πίνακα και να γράψει σε αυτόν, όπως θα έγραφε με ένα μαρκαδόρο ή κιμωλία στους συμβατικούς πίνακες. Ο δάσκαλος μπορεί να χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή σαν μέσο επίδειξης, αφού ό,τι προβάλει εκεί, προβάλλεται και στον διαδραστικό πίνακα.
Η πιο ουσιαστική προσφορά, ωστόσο, των διαδραστικών πινάκων δεν είναι η υπόστασή τους ως πίνακες, αλλά η διαδραστικότητα. Πιο συγκεκριμένα, τόσο ο εκπαιδευτικός όσο και το παιδί μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τον πίνακα, ακουμπώντας τα εικονιζόμενα αντικείμενα με τα δάχτυλά τους. Μπορούν, επίσης, να «σύρουν» εικονιζόμενα αντικείμενα (π.χ. λέξεις, φράσεις, εικόνες, σχήματα) πάνω στην επιφάνεια του πίνακα. Με αυτές τις λειτουργίες ο καταρτισμένος εκπαιδευτικός μπορεί να ζωντανέψει το μάθημά του, κάνοντας τις σημειώσεις του ζωντανές και καλώντας τους μαθητές του να αγγίξουν κυριολεκτικά τις έννοιες που καλούνται να αφομοιώσουν.
Ο συνδυασμός του πίνακα με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή προσφέρει ένα πλήθος από πολύ χρήσιμες δυνατότητες, κι ανοίγει το δρόμο για ακόμα πιο ενδιαφέροντα βοηθητικά εργαλεία στο μέλλον. Έτσι, αυτή τη στιγμή ο δάσκαλος μπορεί να καταγράφει το μάθημά του καθώς το κάνει, να προετοιμάσει σχετικά εύκολα ασκήσεις και αλληλεπιδραστικά παιχνίδια, να εντάξει στο μάθημά του εικόνες και βίντεο, ακόμα και να χρησιμοποιήσει τον παγκόσμιο ιστό. Όλα αυτά μπορεί να τα πετύχει εύκολα και άμεσα, χωρίς αυτή η τεχνολογική υπέρβαση να ξενίζει τους μαθητές. Όσο πιο σωστή και οργανωμένη είναι η αξιοποίηση του κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού, τόσο περισσότερα οφέλη θα αποκομίσει ο δάσκαλος από την αξιοποίηση του νέου μέσου.
Αν και η χρήση του νέου μέσου ως παραδοσιακού πίνακα με μεγεθυντήρα είναι πανεύκολη, ωστόσο η αξιοποίηση των επιπλέον δυνατοτήτων των διαδραστικών πινάκων απαιτεί (α) στοιχειώδεις γνώσεις πληροφορικής, (β) κάποια εκπαίδευση στη χρήση του λογισμικού που συνοδεύει τους πίνακες και (γ) την προμήθεια ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (π.χ. πλάνα και παρουσιάσεις θεματικών εννοτήτων, ασκήσεις, βίντεο, τεστ αξιολόγησης).
Μέσα στα δύο τελευταία χρόνια στις πλέον ανεπτυγμένες Ευρωπαϊκές χώρες, με πρωτοπόρο την Αγγλία, τα περισσότερα σχολεία και αρκετά πανεπιστήμια έχουν προμηθευτεί ένα διαδραστικό πίνακα ανά αίθουσα. Επίσης, υπάρχουν εταιρίες και οργανισμοί που προμηθεύουν υπηρεσίες εκπαίδευσης, εκπαιδευτικό λογισμικό και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό στα εκπαιδευτικά ιδρύματα για να εκσυγχρονίσουν και να βελτιώσουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Στο νομό Χίου διαδραστικοί πίνακες χρησιμοποιούνται, μέχρι στιγμής, στο Γυμνάσιο και Λύκειο Οινουσσών, καθώς και στα Ε.Ε.Σ. Διαδίκτυο.
Άρθρο που δημοσιεύθηκε στον τύπο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου